Excursiile din Liceul 'Tudor Vianu', anii 2001-2004 Inapoi la Imagini si cuvinte Despre Cabanierul-Nebun Cabanierul-Nebun Contact Ultimele modificari aduse Cabanierului-Nebun

 

 

Munţii Făgăraşului: Breaza – Cabana Urlea – Viştea Mare – Podragu – Bīlea Lac – Arpaş

- 11-16 august 2009 -

 

 

10 august. Seara de luni ne alungă din capitala īmbīcsită. Poarta de ieşire se numeşte, īncă o dată, Gara de Nord. Ne procurăm bilete pīnă īn oraşul Făgăraş, via Braşov. Ne numim: Clau, Ioana, Ovi, Andrei şi, autorul acestor rīnduri, Pancu.

 

Poze - Muntii Fagarasului

 

11 august. Trenul personal ne coboară pe la orele 3.45 īn Făgăraş, unde tragem un pui de somn īn minunata sală de aşteptare din gară. Odată cu răsăritul soarelui, ne ridicăm şi noi pentru a aştepta rata spre satul Breaza. La 7.10 rata apare, sub forma unui microbuz de la Transbus, deja pe jumătate plin. Evident că nu vom īncăpea cu toţii, bagajele fiind consistente. Ovi şi Clau vor merge cu maşina unui localnic binevoitor, o autohtonă 1310. Ne regrupăm īn Breaza, la capătul microbuzului. Băgăm un prim sandviş matinal, iar ora 8.30 ne īmpinge pe traseu. Pornim pe triunghi roşu, urmīnd poteca de pe valea Pojortei. După 5 ore īn care nu ne grăbim deloc ajungem la cabana părăsită Urlea. Paragina şi spiritul distrugător al unor pseudo-munţomani au transformat minunata cabană īntr-o fantomă. Mīncăm un scurt prīnz, ne aprovizionăm cu apă de la izvorul din apropiere şi decidem să mergem mai departe, către lacul Urlea. Vremea este de partea noastră, iar norii trecători ne aduc o umbră plăcută. Lăsăm īn spate cabana cu geamurile-i sparte şi īncepem urcuşul către creastă. Drumul este presărat cu afine şi merişoare, ceea ce ne face să poposim spontan destul de des. Cu buzele albastre ajungem īn Şaua Calului, urmīnd pe Faţa Urlei traseul marcat cu punct albastru către lacul Urlea. Ajungem istoviţi şi instalăm corturile līngă pīrīul Urlea, la aproximativ 20 de minute distanţă de lac (ora 18).

 

12 august. Conform prognozei metorologice, toată ziua, norii au fost stapīni. Ploaia ne-a alintat īn două reprize, dimineaţa şi seara. Am decis să lăsăm corturile pe poziţii, urmīnd ca a doua zi să ne continuăm traseul planificat.

 

13 august. O zi cu noroc. Ridicăm tabăra (ora 10) şi urcăm īn 20 de minute la lacul Urlea, apoi, īn continuare, pe punct albastru pīnă īntr-o portiţă īn care intersectăm traseul principal de creastă (marcaj bandă roşie). Privim trapezul Moldoveanu-Viştea ce tronează īnsorit īn zare. Treptat, versantul nordic se īmbracă cu o haina groasă de ceaţă, dar partea sudică īşi unduieşte văile şi ne oferă peisaje de pus īn ramă. Poteca urmăreşte latura sudică a crestei, iar īn jurul orei 12 poposim īn Fereastra Mare a Sīmbetei. Din nefericire, Valea Sīmbetei se ascunde sub ceaţa grea şi nu ne oferă imaginea pe care o văzusem īn poze. După o gustare meritată, ne continuăm drumul şi străbatem cīteva culmi. Admirăm Lacul Estic Valea Rea şi o turmă de mioare. Ar fi trebuit să urmeze apoi Lacul Vestic Valea Rea (pe care īl vom vedea mai tīrziu), dar ceaţa ne īncolţeşte din toate direcţiile şi nici nu de dăm seama cum am ajuns la Refugiul Viştea Mare (ora 15.30). Avem parte, totuşi, de o după-amiază excelentă, căci, brusc, ceaţa se ridică şi putem admira īnşiruirea de muchii a Făgăraşului, asemenea unor valuri eterne desprinse din mare. Soarele se pierde lin printre crestele vestice, iar noi ne vom petrece noaptea īn refugiu, pentru a putea īncepe ascensiunea vīrfului Viştea dis-de-dimineaţă.

 

14 august. 8.30. Re-īmpachetăm rucsacii şi ne urnim bocancii pe culmea Viştei Mari. 40 de minute durează urcuşul, iar stīlpul de fier cu marcaje ne indică altitudinea de 2527 m. Tragem repede nişte poze, ne lăsăm bagajele pe Viştea şi īn 18 minute atingem cel mai īnalt loc din Romānia: Vīrful Moldoveanu - "Acoperişul ţării" - un clişeu des īntīlnit, dar care īmi place cum sună. Sīntem  primii oameni care pun piciorul pe bătrīnul Moldoveanu īn această zi. Privim īn cele patru zări, căci norii sīnt departe. Īn urma noastră se zăresc 2 grupuri de turişti străini care nu vor mai fi la fel de norocoşi ca noi, ceaţa acoperind vīrful la scurt timp după plecarea noastră. Ne īntoarcem la rucsaci şi o pornim la vale către şaua Podragului. Ajungem neaşteptat de repede, īn jurul orei 12.45, după doar 2 ore şi jumătate de mers, deşi traseul indicat era de 4 ore. Norii de ploaie ne determină să coborīm līngă lacul Podragu şi să punem corturile prematur. Ropotul ud nu se lasă prea mult aşteptat şi ne compromite restul zilei.

 

15 august. Ora 10. Īnainte de a pleca spre şa, inspectez un pic cabana Podragu şi aflu că cel mai ieftin pat costă 25 RON, un pilaf 20 RON, iar o duşcă de pălincă 8 RON. Decidem să reluăm traseul de creastă, deşi vremea părea uşor instabilă. Alegerea făcută avea să fie una inspirată: porţiunea denumit㠄la trei paşi de moarte” este de o frumuseţe aparte şi ceva mai dificilă. Alternativa ar fi fost pe la lacul Podrăgel (marcaj bandă albastră), ocolind porţiunea abruptă de dinaintea Ferestrei Zmeielor. Dar să revenim la traseul parcurs. Ceaţa abundentă ne īnsoţeşte pe līngă lacul Podul Giurgiului, pe care reuşim să-l zărim pentru scurt timp. Poteca se desfăşoară chiar pe malul apei. După un urcuş mai susţinut, ajungem pe vīrful Mircii (2461 m) de unde vedem cīteva deschizături mici īn perdeaua cenuşie. Īnainte de monumentul lui Nerlinger ne īntilnim din sens opus cu nişte urşi trubaduri ce aveau ca destinaţie Moldoveanu. Īn drum spre cei „trei paşi de moarte” peisajul ni se deschide spre sud, unde observăm refugiul roşu Fereastra Zmeielor. Acele stīncoase le escaladăm cu ajutorul lanţurilor amplasate. Īncet, ceaţa se instalează doar pe partea nordică. Īntre timp, ajungem īn Portiţa Arpaşului (Fereastra Zmeielor) unde admirăm gaura ca de obuz dintr-o stīncă. Pornim apoi spre cabana Bīlea Lac. La un scurt popas de hidratare, rucsacul lui Andrei se rostogoleşte nărăvaş peste un grohotiş, victima fiind display-ul aparatului foto. Continuăm spre lacul Capra, iar din şaua omonimă īncepem să auzim gălagia de la Bīlea. Ora 16. Claxoane, muzică şi pantofari - acestea sīnt principalele elemente ce definesc aglomeraţia de līngă Bīlea. Totul se datoreşte Transfăgărăşanului. După un mic popas, lăsăm īn spate drumul asfaltat şi coborīm prin pădure (marcaj triunghi albastru) spre Bīlea Cascadă. Ne retragem cīt mai departe de petrecerile găsite şi aici, undeva īn pădure şi punem punct ultimei zile de traseu (ora 19.30).

 

16 august. Īl aşteptăm pe tatăl Ioanei ce avea să ne scutească de parcurgerea la pas a celor circa 15-20 km de drum modernizat pīnă īn comuna Arpaşul de Jos. Luīndu-ne rămas bun de la Ioana, ne urcăm īn maşina tatălui său şi coborīm īn localitatea aflată pe DN 1. Īn drum spre gara din Arpaş, o ţigancă localnică aruncă la pămīnt stiva de fiare pe care o căra īn spate, aleargă după noi şi ne cere ţigări sau orice īi putem da de prin rucsaci. La refuzul categoric pe care i-l aruncăm, primim īn schimb o īnjurătură ţigănească. Trenul vine la timp din direcţia Braşov şi face cale īntoarsă, deoarece Arpaşul este cap temporar de linie, datorită unui pod rupt de viitură īn apropiere de Cīrţa. Īn Braşov aflăm că trenurile ce merg spre şi dinspre Bucureşti au īntīrzieri de 100-200 de minute din cauza unui stīlp de electricitate dărīmat peste terasament de către un autoturism īn zona Cīmpina. Ajungem īn Gara de Nord cu o īntirziere de doar 60 de minute, suficiente īnsă pentru a merge pe jos pīnă acasă.